Հայերը Արևմտեան Հայաստանի մէջ. 1928թ

5774

Պոլիսն ու գաւառները, որտեղ այսօր ամփոփուած են տաճկահայերի բեկորները, եղել են մեր ժողովրդի համար ոչ թէ գաղութ, այլ բնաշխարհ եւ այդ պատճառով էլ հանրային կեանքը այնտեղ ընթանում է այլ ուղիներով: Պոլսահայերը ունին ազգային պատրաստի մարմիններ եւ նրանց մտազբաղմունքն է կազմում ոչ այնքան նոր կազմակերպութիւններ առաջ բերել, որքան եղածը պահել ու պահպանել:

Կառավարութեան հալածանքները հայ դպրոցների դէմ շարունակվում են: Միջոցները ընտրուած են թէեւ ոչ կոպիտ, բայց աւելի հաստատ ու գործնական. ուզում են տնտեսական դժորարութիւններ ստեղծելով, խեղդել հայ դպրոցները ու ոչնչացնել: Կառաւարութիւնը, փոխանակ ինքը դպրոցներին նպաստ տալու, որովհետև նրանք կատարում են երկրի լուսաւորութեան նախարարութեան գործը, հայ դպրոցի լղարիկ բիւջէի վրայ նորանոր ծախսեր է աւելացնում:

Անցեալներում կապեցին հայ դպրոցներին թուրք ուսուցիչներ՝ թրքերէնի ուսուցման համար, ստիպեցին, որ նրանց ռոճիկը տրուի հայ դպրոցների ընդհանուր բիւջէից եւ այսօր այդ ուսուցիչները մի-մի պատուհաս են դառել հայկական վարժարանների համար: Չնայած այն հանգամանքին, որ նրանք մի քանի անգամ ավելի բարձր դասին ունին, քան նոյն դպրոցում դասաւանդող հայերը, այսօր նրանք նորից ռոճիկների յաւելման խնդիր են յարուցում: “Ազդարար”ը պարզ կերպով գրում է, որ եթէ այդ պահանջը կատարուի, մի շարք վարժարաններ պիտի փակուին անխուսափելիօրէն: Հէնց այդ է քեմլական կառաւարութեան ցանկութիւնը:

Աւելի անհեթեթ է այն պահանջը, որ Պոլսոյ թուրք “հասարակական կարծիքը” առաջադրել է նոյն հայ դպրոցների նկատմամբ: Պահանջւում է, որ դասամիջոցների ժամանակ հայ մանուկները թրքերէն խօսին: Այսպիսով հայ դպրոցում հայ երեխան մայրենի լեզուով կարող է խօսել միայն դասը պատասխանելիս եւ կամ ուսուցչին հարց տալիս: Մնացածը պիտի լինի թրքերէն: Մարդ երբեմն զարմանում է, թէ ի՞նչպէս են հնարում հալածանքի այս բոլոր նուրբ ձեւերը: Եւ յետոյ ասում են, թէ թուրքերը հանճարից զուրկ են…

Գաւառներից ստացած հատուկտոր լուրերը ոչինչ մխիթարական բան չեն պարունակում, եթէ չհաշուենք Կեսարիայի որբանոցի խնդիրը: Եղած դիմումները՝ նպաստ հաւաքելու մասին, բաւական լաւ արձագանք գտան հայերի մէջ եւ թերթերը օրը օրին ցուցակագրում են զանազան ազգայինների յօգուտ Կեսարիոյ որբերին նուիրած լումաները:

Երեւում է, որ գաւառներում այնուամենայնիւ հայերի կացութիւնն աւելի ծանր է, քան նոյնիսկ Պոլսում: Դրանով պիտի բացատրել հայերի Պոլսի գաղթելու ցանկութիւնը: “Ազդարար”ը հաղորդում է, օրինակ, որ Եօզակատից 41 հայ գաղթական Պոլիս են հասել եւ ճանապարհին են գտնւում 120 հոգի: Անցեալներում նման գաղթի մասին հաղորդում էին եւ ուրիշ վայրերից:

Հերթական տեղեկութիւնը գաւառի հայերի կացութեան մասին այս անգամ ստանում ենք Խարբերդից: Պոլսոյ թերթերին գրում են որ Մեզրէի եւ Խարբերդի ու շրջակայ գիւղերի մէջ գտնւում են մօտ 1000 շունչ հայեր, մեծագոյն մասով բարեկեցիկ վիճակ ունեցող:

Ազգային կյանքը, սակայն, այնքան էլ լաւ դրութեան մէջ չէ: Քանի տարի է, որ փակ է ազգային վարժարանը, որով 2-300 երեխաներ անուսում են մնում: 40-50 հոգի ստիպուած յաճախում են թրքական դպրոցները: Մեզրէում կայ եկեղեցի եւ թաղական խորհուրդ: Հայութեան հոգածութէեան առարկայ է մի ծերանոց, որտեղ պատսպարուած են 25-30 ծերունիներ:

Գավառների դրութիւնը քանի գնում աւելի վաթարանում է: Այնտեղ եղած հայութեան թիւը “Ազդարար”ի թղթակիցներից մէկը հաշւում է 22-25 հազար, որոնք զուրկ են դպրոցից: Թղթակցի ասելով 3,500-ից աւելի երկսեռ մանուկներ փողոց են նետուած:

Գաւառներից տեղի տուած գաղթը պոլսհայ թերթերը բացատրում են կրթական հոգսով, դպրոցների պակասով. Սակայն, թւում է, որ դեր են կատարում նաեւ ուրիշ ազդակներ, որոնց մասին այդ թերթերը ստիպուած են լռել:

“Արեւ” յայտնում է, Խարբերդից Հալէպ հասած մի քանի հայ կանանց տուած տեղեկութիւնների հիման վրայ, որ կեանքը Խարբերդում անտանելի է դարձած հայերի համար:

“Թուրքերը զանազան ձեւերով կը ստիպեն հայերը հեռանալ քաղաքէն: Խարբերդի մէջ կը մնայ քահանայ մը եւ եկեղեցին. Ան բաց է թէեւ, սակայն չեն կրնար արագութիւն կատարել, որովհետեւ թուրքերը կը քարկոծեն”:

ՀԱՅՐԵՆԻՔ ամսագիր, Զ տարի, թիւ 5 (65), մարտ, 1928, էջ 171-173

Լուսանկար՝ Խարբերդ, Վերի թաղ. կ՚երեւին Ս. Յակոբն ու Եփրատ գոլէճի համալիրը (Աղբիւր՝ Harvard University, Houghton Library)www.houshamadyan.org